Lastenvaatteiden laatustandardit – Mistä tunnistat laadukkaat lastenvaatteet?

Lastenvaatteita myydään netissä lukuisissa verkkokaupoissa sadoilta eri merkeiltä. Nykyajan kulutusyhteiskunta suosii monenlaisia hauskoja, trendikkäitä, suloisia ja ajanhermoilla olevia vaatteita, joita vanhempien halutaan ostavan edulliseen hintaan. Etenkin ulkomaalaiset verkkokaupat mainostavat näitä laajalti eri kanavissa houkuttelevin tarjouksin.

Lastenvaatteita hankkiessa kannattaa kuitenkin ainakin vilkaista vaatteiden valmistusmateriaalit sekä mielellään myös tutkia, onko kyseiselle vaatemerkille myönnetty jokin lastenvaatteiden tai muun tekstiiliteollisuuden laatusertifikaateista. Laadukkaat, huolellista tuotantoprosessia seuraavat lastenvaatteet kestävät käytössä, ovat mukavia ja turvallisia lapsen ihoa vasten, ja lisäksi ne tulevat pidemmän päälle varmasti edullisemmaksi. Pitkään kestävät lastenvaatteet voit kierrättää seuraaville lapsille tai myydä eteenpäin!

Tässä blogissa tarkastelemme erilaisia standardeja, jotka ohjaavat lastenvaateteollisuutta ja varmistavat, että pienokaisemme pukeutuvat parhaaseen.

ÖKO-TEX® Standard 100

ÖKO-TEX® Standard100 on yksi maailman tunnetuimmista tekstiilistandardeista. Tämä kansainvälinen tekstiilien testaus- ja sertifiointijärjestelmä kehitettiin vuonna 1992 ja se koskee oleellisesti myös lastenvaatteita. ÖKO-TEX® standardi asettaa tiukat rajoitukset haitallisille aineille, kuten kemikaaleille, raskasmetalleille ja allergeeneille. Vaatteiden on täytettävä tiukat kriteerit varmistaakseen, että ne eivät aiheuta haittaa lapsen terveydelle. ÖKO-TEX® standardi ei keskity pelkästään lopputuotteisiin, vaan se arvioi myös kaikki tekstiilien valmistuksessa käytetyt materiaalit ja kankaat. Tutustu esimerkiksi Metsolan lastenvaatteisiin!

Global Organic Textile Standard (GOTS)

Toinen alan johtavista standardeista on nimeltään GOTS, joka on tekstiilien prosessointistandardi luomukuiduille. GOTS standardiin kuuluu sekä ekologiset että sosiaaliset kriteerit, joita täydentää riippumaton sertifiointi koko tekstiilituotantoketjulle. GOTS-sertifioidut vaatteet on valmistettu ympäristöystävällisesti ja tehtaan työntekijöiden oikeuksia on kunnioitettu. Tämä standardi ei vain takaa laadukkaita orgaanisia kuituja, vaan se varmistaa myös, että vaatteiden valmistusprosessi on eettinen. Tutustu esimerkiksi Mainion lastenvaatteisiin!

ISO 9001:2015

ISO 9001:2015 on puolestaan yleinen laatustandardi, joka ei ole erityisesti suunnattu lastenvaatteille. Monet laatutietoiset valmistajat kuitenkin noudattavat sitä. Standardi asettaa vaatimuksia laadunhallintajärjestelmille, varmistaen, että yritykset seuraavat tarkkoja prosesseja mm. tuotteiden laadun, asiakastyytyväisyyden ja turvallisuuden takaamiseksi. Vaikka ISO 9001:2015-sertifikaatti liittyy kaikenlaisiin organisaatioihin, palveluihin ja tuotteisiin, se on kansainvälisesti niin tunnettu, että se parantaa lastenvaatemerkin uskottavuutta ja luotettavuutta kuluttajan silmissä.

Miksi lastenvaatteiden laatuun kannattaa kiinnittää huomiota?

  • Turvallisuus: Standardit, kuten ÖKO-TEX® Standard 100, varmistavat, että vaatteissa ei ole haitallisia kemikaaleja, jotka voivat aiheuttaa allergioita tai muita terveydellisiä haittoja lapsille.
  • Ekologisuus: Standardit, kuten GOTS, painottavat ekologista kestävyyttä vaatteiden valmistuksessa, mikä vähentää tekstiiliteollisuuden haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Standardit edistävät kierrätettävyyttä ja kestäviä valmistusprosesseja, vähentäen tekstiilijätteen määrää.
  • Eettisyys: Standardit, erityisesti GOTS, asettavat vaatimuksia työntekijöiden oikeuksien kunnioittamiselle varmistamalla mm. oikeudenmukaiset palkat ja turvalliset työolosuhteet. Monet standardit kieltävät lapsityövoiman käytön, mikä on tärkeää lapsityövoiman kitkemiseksi ja lasten oikeuksien suojelemiseksi.
  • Lainsäädännölliset vaatimukset: Standardien noudattaminen on usein välttämätöntä, jotta vaatteet voivat päästä markkinoille, erityisesti tiukoilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, joissa CPSIA (lapsille myytävien tuotteiden turvallisuutta säätelevä stardardi) on voimassa.

Satsaa laatuun!

Vanhempien on hyvä olla tietoisia lastenvaatteiden standardeista ja pyrkiä valitsemaan tuotteita, jotka täyttävät ne. Satsaus laatuun ei ole vain investointi vaatteisiin, vaan myös globaaliin kestävyyteen, talouteen sekä arvoihin. Tulevaisuudessa toivomme, että entistä useammat valmistajat omaksuvat nämä standardit, jotta kaikki lapset voivat pukeutua turvallisesti ja laadukkaasti, ja jotta vaatteita säilyisi hyvänä entistä enemmän myös kierrätykseen.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Noudatamme Suomen Suoramarkkinointiliitto ry:n (SSML) Reilun Pelin Sääntöjä, Sähköisen kaupankäynnin sääntöjä sekä kuluttajakaupasta säädettyjä lakeja.

Tuote- ja hintatiedot

Tuotteiden tuote- ja hintatiedot näkyvät kotisivuillamme. Hinnat eivät sisällä postikuluja ellei asiasta ole muuta ilmoitettu. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %. Lopulliseen hintaan lisätään toimituskulut.

Toimitusaika

Toimitamme tilaukset postiin 1-2 arkipäivän kuluessa tilauksesta. HUOM! Ruuhka-aikoina toimitusajat ovat pidemmät! Mikäli sinulla on kiire saada tuote, varmistathan/ ilmoitathan asiasta meille ennen tilaamista sähköpostitse info@pikkuotus.fi . Emme vastaa Postin toimitusajoista ja – viiveistä.

Toimitustavat ja -maksut

Alle 500 gramman painoiset tilaukset toimitetaan yleensä Postin Pikkupakettina, joka toimitetaan seurannalla suoraan postilaatikkoon, yli 500 gramman ja yli 100 euron arvoiset tilaukset toimitamme pakettina. Toimitusmaksut kotimaahan 4,90 euroa, yli 150 euron tilaukset postikuluitta. Tilaukset toimittaa Posti. Toimitusmaksut sisältävät postikulujen lisäksi myös pakkaamisen käsittely- ja materiaalikustannukset.

Huom. Lahjakortit toimitetaan aina sähköpostitse.

Toimitusmaksut EU:n sisällä 9,90 euroa. Toimituskulut EU:n ulkopuolelle 19,90 euroa.

Maksutavat

Tilaukset maksetaan ostosten teon yhteydessä Klarna checkout- maksupalvelun kautta. Käytössäsi on seuraavat maksutavat:

  • Nordea
  • Osuuspankki
  • Danskebank
  • Säästöpankki/POP
  • Aktia
  • S-pankki
  • Visa
  • Mastercard
  • Klarna erämaksu
  • Klarna lasku
  • Paypal
  • Tilisiirto (Maksu tulee suorittaa kolmen (3) arkipäivän kuluessa, muuten tilaus perutaan).
  • Jousto
  • Collector
  • Mash
  • Mobilepay

Käyttämällä Klarna Checkout -palvelua hyväksyt Klarna AB:n (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm) ehdot, jotka löydät kassalta. Mikäli sinulla on maksamiseen liittyviä kysymyksiä, pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun puh. 09 425 99770 (ark. klo 9:00-18:00) tai asiakaspalvelu@klarna.fi.

Vaihdot ja palautukset

Asiakkailla on aina kuluttajasuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus, joka lasketaan tuotteen vastaanottamisesta.
Palautusmaksu on 4 euroa, vaihto on maksuton. Palautuksesta ei tarvitse ilmoittaa erikseen, mutta vaihdosta on sovittava etukäteen sähköpostitse jotta voimme ottaa vaihdettavan tuotteen varaukseen. Asiakaspalvelumme sähköpostiosoite on info@pikkuotus.fi
Huom! Jos tilauksen arvo alittaa palautuksen jälkeen postikuluttomuuden rajan, vähennämme postikulut palautuksesta. Tällöin palautusmaksu on 8,90 euroa.

Laita aina palautuspaketin matkaan lähetyslista, tai muu paperi josta käy ilmi tilaajan tiedot. Tämän jälkeen voit viedä paketin postiin palautustunnuksen kera. Palautus tiskiltä on maksutonta.

Palautusosoite ja sopimustunnus:

ASIAKASPALAUTUS/ 671708
pikkuOtus
Kauriintie 13
34140 Ylöjärvi

Tuotteen voi palauttaa myös Smart-postin kauttaa käyttämällä samaa koodia kuin noudettaessa. Pakettiin tulee kirjoittaa asiakaspalautusosoite ja -koodi.

Tilauksen peruuttaminen edellyttää, että tuote palautetaan moitteettomassa kunnossa (vaate on käyttämätön ja siinä on tuotelaput ja mahdollisesti mukana ollut alkuperäinen tuotepussi tallella)

Hygienisistä syistä johtuen emme hyväksy seuraavien tuotteiden palautuksia:

Sukkatuotteet (sukat ja sukkahousut), jos paketti on avattu ja tuotteita sovitettu.
Alusvaatteet, jos hygieniasuoja ei ole paikoillaan.
Uimavaatteet, jos hygieniasuoja ei ole paikoillaan.
UV-vaatteet (pl. Paidat), jos hygieniasuoja ei ole paikoillaan.
Hiuspannat, hiuslenkit ja -pinnit

Jos valitsit tilauksen maksutavaksi laskun, sähköpostiisi lähetään uusi lasku, kun palautus on käsitelty. Voit tarvittaessa olla yhteydessä maksunvälittäjämme Klarnan asiakaspalveluun laskun eräpäivän siirtämiseksi joko sähköpostitse info@klarna.fi tai soittamalla Klarnan asiakaspalveluun puhelitse numerossa 09 425 99771.

Tuote voidaan myös vaihtaa toiseen tuotteeseen tai lahjakorttiin. Jos korvaava tuote on eri hintainen, teemme joko rahojen palautuksen tai laskun erotuksesta. Jos haluat vaihtaa tuotteen johonkin muuhun, ota yhteyttä asiakaspalveluun sähköpostitse niin varaamme haluamasi tuotteen ja postitamme sen palautuksen saavuttua meille.

  • Kaupanpäälliset, kuten lippikset ja lahjakortit, joiden ehtona on tietyn tilausrajan ylittäminen, menettää jos tilaus palautetaan tai raja alittuu. Jos kaupanpäällistä ei palauteta, tuotteen ilmoitettu arvo vähennetään maksunpalautuksesta.

Tilauksen noutamatta jättämistä ei katsota tilauksen perumiseksi. Veloitamme noutamatta jätetyistä paketeista toteutuneet postikulut (10 euroa). Voimme lähettää tilauksen uudelleen postimaksun hinnalla (4,90€), mutta jos tilauksesta tämän jälkeen palautetaan tuotteita, veloitamme toteutuneet postikulut, 20e. Jos tilauksen arvo alittaa palautuksen jälkeen postikuluttomuuden rajan, vähennämme postikulut palautuksesta.

Palautukset käsitellään 14 vuorokauden sisällä palautuksen saapumisesta. Maksujen palautukset hoidetaan maksunvälittäjäpalveluidemme Klarna checkoutin ja Checkout Finlandin kautta. Mobilepaylla maksettaessa palautus tulee tilille Checkout Finlandin kautta. Emme tarvitse tilinumeroasi ellet ole maksanut tilaustasi tilisiirrolla.

Kanta-asiakkuus

pikkuOtuksen kanta-asiakkaaksi eli vipOtukseksi pääsee, kun tilausten arvo rekisteröityneenä asiakkaana on yli 1000 euroa.
Kanta-asiakkaana saat normaalihintaisista tuotteista -15% alennuksen

Reklamaatiot

Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset

Jos tuote on vaurioitunut kuljetuksessa, tee postikonttorissa heti asiasta vahinkoilmoitus. Ota tämän jälkeen yhteyttä meihin.

Virhe tuotteessa

Jos tilaamassanne tuotteessa on materiaali- tai valmistusvirhe, vastaamme tuotteen virheistä myös 14 päivän jälkeenkin. Jos havaitset virheen tuotteessa/tilauksessa ota välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme. Pyrimme ensisijaisesti korvaamaan tuotteen vastaavalla tuotteella ja jos tämä ei ole mahdollista, lahjakortilla.

Force Majeure

Emme vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä tuotteiden virheellisen kunnon tai viivästyneen toimituksen aiheuttamista välillisistä haitoista. pikkuOtus oy pidättää oikeuden muuttaa toimitusehtojaan. Tilaajan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Yhteystiedot

pikkuOtus

info@pikkuotus.fi